Wednesday, January 20, 2010

Keväältä 2008: päivä Saima Harmajana

.
RUKOUS II


Pitkään aikaan ei minulla ole ollut Jumalaa.
On vain välähdys
huikaiseva näky, joka heti sammuu.
Iäisyyshaaveet sydämessäni tunnen oman yksinäisyyteni.
Minulla on niin ikävä häntä, ikävä elämää, ikävä rauhaa, ikävä Jumalaa.
Huudan Hänen puoleensa
Päivin ja öin, rukoilen että hän laskisi siunaavat kätensä
minunkin pääni päälle.

Hän on kaikki.
Hän on ainoa runoilija jonka tunnen.
Hän on antanut minulle tämän elämän.
Janoaa minun sydämeni häntä.
Hän on jonkinlainen henkilöitymä minun nälälleni.
Hän liukuu pois.

Älä enää katoa luotani niin kauas kuin silloin.
En edes tiedä mitä rukoilen.
Jos kipinäni on liian heikko, miksi sitten loit sen?
[1]


HUUMA II


Lamppu luo vihreää valoa hämyiseen huoneeseen,
ikkunasta näkyy himmenevä iltataivas.
Olen lepattanut ja odottanut kyllin kauan.
Nyt minä elän taas! Kiitos!
Olen huumaantunut:
annan itseni täysin käsin, annan riemullisin mielin,
annan, annan, annan,
vyörytän ihmisten päälle kauneusaarteita.
Painan pääni pielukselle, suljen silmäni ja kuvaamaton
onni rinnassani vaivun mittaamattomaan.

Syvyydessäniin lämmin valon kajastus. Elämä
oli ihana, ihana unelma.
Minun ääretön kiihkeyteni ja haaveellisuuteni –
en osaa liikkua maan päällä niin kuin muut.
[2]


--


[1] Runo tai monologi on pari Saima Harmajan runolle ”Rukous”, se on koottu, leikattu ja liimattu kokoon Saima Harmajan päiväkirjamerkinnöistä.

[2] Runo käyttää materiaalinaan Saima Harmajan päiväkirjamerkintöjä, se on pari Saima Harmajan runolle ”Huuma”, jota hän ei koskaan kirjoittanut.

3 comments:

Harry Salmenniemi said...

Tämä on kaunis. Lause "Jos kipinäni on liian heikko, miksi sitten loit sen?" teki minusta uudelleen runotytön. Onpa ilahduttavaa selailla jälleen tätä blogia!

Henriikka said...

Huomasin vasta että olit selaillut enemmänkin. Nää siis kirjoitettu NV:n satavuotisbileisiin. Mäkin näistä jotenkin tykkään, siksi ne tänne säilöin, mutta en oikein tiedä mitä ne ovat, mihin kuuluvat: jotain re-suomijälkisatoahan ne ovat.

Harry Salmenniemi said...

Laita kirjaan nämä! Hyvää runoparihan tuosta tulisi kirjaan (tosin en ole vieläkään nähnyt käsikirjoitusta, lähetähän näytille kun ehdit, katsoisin mielelläni).