Wednesday, March 19, 2008

"Vad är det för en sång, frågade mumintrollet.
Det är en sång om mig själv, svarade någon ur gropen.
En sång om Too-ticki som har byggt en snölykta, men
refrängen handlar om helt andra saker.
Jag förstår, sa mumintrollet och satte sig i snön.
Det gör du inte, sa Too-ticki vänligt och stack upp så
mycket att hon visade sin röd- och vitrandiga tröja. För
refrängen handlar just om sånt som man inte förstår.
Just nu tänker jag på norrsken. Man vet inte om det
finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det
är just det som lugnar mig.
Så lade hon sig ner i snön igen och fortsatte att titta på
himlen, som hade hunnit bli alldeles svart.
Mumintrollet stack upp sin nos och såg norrskenet
som inget mumintroll nånsin hade sett före honom. Det
var vitt och blått och lite grönt och draperade himlen i
långa fladdrande gardiner.
Jag tror det finns, sa han."

Tove Jansson: Trollvinter

No comments: