Wednesday, August 23, 2006

NAINEN I

Olin vanheneva nainen. Tapasin kerran Pekka Saurin henkilökohtaisesti. Asuntoni tarvitsi remonttia, alkoholi oli muuttunut ongelmaksi, keräilin Artekin huonekkaluja, Kaj Frankin laseja, rakastin Marimekon laatua, linnanpihoja ja kaipasin. Halusin aina kehittyä. Sovitin työn ja opiskelun toisiinsa. Tunsin oloni yksinäiseksi, muutuin samanlaiseksi kuin seurani, yllätys yllätys. Omistin vanhan ajokuntoisen polkupyörän. En viihtynyt suurissa joukoissa. Aika kului näissä hommissa. Polkupyörän piti olla ulkonäöltään virheetön. Olin aikuinen, jo työelämässä oleva ammattilainen, ja halusin säilyttää ja kasvattaa markkina-arvoni kiristyvässä kilpailussa. Olin läpeensä rehellinen ihminen. Asuin siihen aikaan Mikkelin lähellä. Panostin tasapainoiseen arkeen ja uskoin intuitioon. Halusin kehittyä erityisesti ihmisenä. En halunnut paeta enää ketään. Sain työpaikan, mutta en sopinut sinne. Toivoin hiusteni värin pysyvän. Pysyin pinnalla. Vierastin outoja asioita. Pyysin heitä tarvittaessa pyytämään puheenvuoroa. En siis ollut johdonmukainen. Saatoin puhua ohi suunikin. Halusin että sanat pysyisivät asioissa. Keskellä oli reikä. Sinne sukelsin. Osasin nauttia elämästä. Olin naisellinen. Sekoitin ruskeaa ja harmaata. Minulla on ollut vaikeitakin ongelmia. Allergiani takia valitsin kotiini materiaalit huolella. Tyyli oli moderni, mutta klassinen. Elin ikien läpi. Minussa tapahtui salaperäinen, ratkaiseva muutos. Halusin matkustaa toiselle puolelle maailmaa ja unohtaa kaiken paitsi hänet. Oli päiviä, jolloin liikkeelle lähtö oli erityisen lähellä. Säilytin kaikissa tilanteissa huumorintajuni. Parisuhdetta vaivasi seksuaalinen haluttomuus, joka saattoi johtua ulkoisista seikoista. Etsin työtä. Tarvitsen lomaa. Teki hyvää rentoutua, tanssia ja nautiskella aterioista. En ujouttani kehdannut edes tervehtiä ihmisiä, sillä he eivät varmaankaan enää rakasta minua. Olin työnantaja, joka suhtautui lämpimästi sekä alaistensa viihtyvyyteen että tuloksellisuuteen. Tein hyvää työtä. Suun avaaminen oli helvetin vaikeaa. Liekit heijastuivat luolan vastakkaiselle seinälle. Huokaisin helpoituksesta. Olen toivonut, että he unohtaisivat käytökseni. Auto kaipaisi huoltoa. Harkitsin työpaikan vaihtamista. Kehityin liiketoiminnan kehittyessä. Halusin saada mahdollisimman paljon hyvitystä. Haluttomuus johtui todennäköisesti elämäntavoista, stressistä ja vanhenemismuutoksista. Oli niitäkin jotka todella tarvitsevat minua. Valehtelen. Saatan muuttua aivan toiseksi ihmiseksi.

No comments: